Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Tema >
Soliditetsregelverk pensjonskasser >
Ansvarlig kapital for pensjonskasser

Ansvarlig kapital for pensjonskasser

Sist publisert: 10. desember 2020

Ansvarlig kapital omfatter ren kjernekapital, annen godkjent kjernekapital (hybridkapital/ fondsobligasjoner) og tilleggskapital. Foretakene skal søke Finanstilsynet om tillatelse før nedsettelse av ansvarlig kapital. Det skal også søkes om tillatelse før visse typer kapitalforhøyelse.

Reglene om ansvarlig kapital for pensjonsforetak er gitt i finansforetaksloven. Nærmere bestemmelser om ansvarlig kapital fremkommer av forskrift om beregning av ansvarlig kapital for finansinstitusjoner, oppgjørssentraler og verdipapirforetak (beregningsforskriften).

Ren kjernekapital

Ren kjernekapital består av innskutt og opptjent egenkapital.

Rutiner for opptak av egenkapital

Kjernekapitalinnskudd som innbetales i penger, krever ikke tillatelse fra Finanstilsynet, jf. finansforetaksforskriften § 10-2.

Kapitalforhøyelse i form av tingsinnskudd

Den alminnelige regel er at kjernekapitalinnskudd i pensjonskasser skal gjøres i rede penger. Det stilles strenge krav til klarhet og oversiktlighet når det gjelder hvilke eiendeler som skal utgjøre et tingsinnskudd. Målet er at den ansvarlige kapitalen i pensjonskassen skal være av tilstrekkelig kvalitet, det vil si at kapitalen kan absorbere tap og dermed kunne anvendes i en krisesituasjon.

Kapitalutvidelse i form av tingsinnskudd krever Finanstilsynets godkjennelse. Følgende må oversendes i tilknytning til søknad om tingsinnskudd i form av eiendom:

  • Vurdering foretatt av pensjonskassens styre av at eiendommene kan sees på som en forsvarlig plassering av midler i forhold til risikospredning og likviditet generelt
  • Bekreftelse på at det er utferdiget skjøte som viser at eiendommen nå eies av pensjonskassen
  • Bekreftelse på at eiendomsoverdragelsen vil bli tinglyst
  • Bekreftelse fra pensjonskassens revisor på at den oppgitte verdien av eiendommen er forsvarlig fastsatt

For tingsinnskudd i form av andre eiendeler enn eiendom gjelder tilsvarende krav om vurdering foretatt av pensjonskassens styre og bekreftelse av verdivurderingen.
I tillegg skal det sendes inn kopi av protokoll fra det møtet i pensjonskassens styre der kapitalopptaket ble vedtatt.

Annen godkjent kjernekapital 
Annen godkjent kjernekapital består av hybridkapital/fondsobligasjoner. Kjernekapitalen består av ren kjernekapital og annen godkjent kjernekapital.

Tilleggskapital
Tilleggskapital består av ansvarlig lånekapital og poster beskrevet i beregningsforskriften § 4.

Opptak av ansvarlig lånekapital
Ved opptak av ansvarlig lånekapital skal det alltid sendes søknad til Finanstilsynet. En slik søknad skal inneholde:

  1. En kopi av protokoll fra det møte i pensjonskassens styre hvor kapitalopptaket ble vedtatt.
  2. En redegjørelse som viser  solvensmargindekning samt sammensetningen av den ansvarlige kapitalen før og etter opptak av ansvarlig lån. Beregningen bør være gjennomført med grunnlagsdata som ikke er eldre enn fra siste månedsavslutning (på søknadstidspunktet).

Finanstilsynet gir etter søknad tillatelse til opptak av ansvarlig lån som oppfyller kriteriene i beregningsforskriften § 4 nr. 2 eller § 4 nr. 3, men foretar ingen godkjenning av selve låneavtalen. Pensjonskassen må selv sørge for at låneavtalen er utformet slik at det er utvilsomt at kriteriene i beregningsforskriften er oppfylt.

Avtaler om ansvarlig lån inneholder i mange tilfeller en rett for lånetaker til å innløse lånet før forfallstidspunktet (call-opsjon). Finanstilsynets praksis er at den nye renten ikke skal fastsettes med en step-up (dvs. økning av kredittmarginen i renten) som overstiger 100 basispunkter (1 prosentpoeng) sammenlignet med den opprinnelige kredittmarginen. Begrunnelsen for denne praksisen er at det skal være et reelt alternativ for lånetakerinstitusjonen å opprettholde lånet i tråd med forutsetningene for opptaket samt at Finanstilsynet ikke skal komme i en tvangssituasjon ved å måtte godkjenne tilbakebetaling av et ansvarlig lån fordi renten på lånet har blitt vesentlig høyere.

Finanstilsynet vil for øvrig minne om beregningsforskriften § 9 a og § 9 b der det angis grenser for ansvarlig lånekapital i forhold til samlet ansvarlig kapital. Begrensningsreglene gjelder til enhver tid, og eventuelle ansvarlige lån som overstiger de angitte grensene anses som ikke tellende ansvarlig kapital.

Rutiner ved kapitalnedsettelse


Nedsettelse av egenkapitalen

Ved søknad om kapitalnedsettelse skal det foreligge en kopi av protokoll fra det møte i pensjonskassens styre hvor kapitalnedsettelsen ble vedtatt. I tillegg skal det vedlegges følgende dokumentasjon:

  • En redegjørelse som viser  solvensmargindekning samt sammensetningen av den ansvarlige kapitalen før og etter kapitalnedsettelsen. Beregningen bør være gjennomført med grunnlagsdata som ikke er eldre enn fra siste månedsavslutning (på søknadstidspunktet).
  • Rapporteringsskjema for solvenskapitalkravet før og etter kapitalnedsettelsen

Førtidig innfrielse av ansvarlig lån
Ved søknad om førtidig innfrielse av ansvarlig lån skal det foreligge en bekreftet kopi av protokoll fra det møte i pensjonskassens styre hvor kapitalnedsettelsen ble vedtatt. I tillegg skal det vedlegges følgende dokumentasjon:

  • En redegjørelse som viser solvensmargindekning samt sammensetningen av den ansvarlige kapitalen før og etter kapitalnedsettelsen. Beregningen bør være gjennomført med grunnlagsdata som ikke er eldre enn fra siste månedsavslutning (på søknadstidspunktet).
  • Rapporteringsskjema for solvenskapitalkravet før og etter kapitalnedsettelsen

Saksbehandlingstid

Finanstilsynet behandler sakene i den rekkefølgen de kommer inn og sorteringen skjer etter journalføringsdato. Tilsynet legger til grunn en behandling av sakene i løpet av maksimum 30 dager, noe som med svært få unntak også er oppnådd i praksis. I perioder med lavere arbeidsbelastning vil foretakene kunne få svar på søknadene langt raskere, men dette kan ikke alltid påregnes.

Finanstilsynet anmoder derfor foretakene til å planlegge sin egen håndtering av denne typen saker på en måte som tar hensyn til at tilsynets saksbehandlingstid kan bli opptil 30 dager.

Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less