Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Tema >
PSD 2 - EUs reviderte betalingstjenestedirektiv >
Rapportering av risiko og sårbarhet

Rapportering av risiko og sårbarhet

Sist publisert: 4. desember 2025

Foretak under tilsyn plikter å gi alle opplysninger som Finanstilsynet krever på den måten Finanstilsynet fastsetter, jf. finanstilsynsloven § 3-1.

Videre plikter betalingstjenesteytere å årlig gi en samlet vurdering av operasjonell risiko og sikkerhetsrisiko knyttet til tilbydernes betalingstjenester, samt om tilbydernes tiltak er tilstrekkelige, jf. forskrift om systemer for betalingstjenester § 2 tredje ledd.

Finanstilsynet ønsker at foretaket gir en oppsummering av foretakets vurdering av risiko og sårbarhet.

Rapporteringsfrist og retningslinjer

Finanstilsynet har utarbeidet et eget skjema som skal benyttes for innrapporteringen.

  • Risikorapportering 2025 (xlsx)
  • Risk reporting 2025 (xlsx)

Frist for innrapportering er 31. januar 2026.

Vi ber om at regnearket sendes Finanstilsynet via skjema KRT-1060 i Altinn.
Opplys om referansenummer 25/15636 i felt 2.2. Vi ber om at svarene ikke blir sendt som Word eller PDF.

  • Generelt vedleggsskjema til Finanstilsynet (KRT-1060)

Mer informasjon: 

  • Final Report - EBA Guidelines on ICT and security risk management (EBA/GL/2019/04)
  • Retningslinjer om sikkerhetstiltak for operasjonell risiko og sikkerhetsrisiko ved betalingstjenester under PSD 2 (EBA/GL/2017/17)

EUs reviderte betalingstjenestedirektiv

  • PSD 2 - EUs reviderte betalingstjenestedirektiv
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
Til toppen av siden expand_less